Jeroen en Kim naar Zuidelijk Afrika

Off to Durban

Hi allemaal,

Volgens onze reisboekjes is een bezoek aan zuid Afrika niet compleet zonder een bezoek aan de townships. In deze 'dorpen' woont de niet-blanke bevolking (het meeste) van zuid-Afrika. Tijdens de apartheid wou de blanke bevolking namelijk niet op elke hoek van de straat een zwart persoon tegen komen. En stel je voor (onbegrijpelijk) dat je een groepje zwarte mensen tegen zou komen. Dus werden zij verhuist naar plaatsen buiten de grote steden. De zogenaamde townships. Wij zijn met een tour naar 2 townships geweest: Langa & Gugulethu. De eerste is aangelegd door de regering, veelal stenen huizen en een later aangelegde stroom en water voorziening. Wij vonden deze huizen nog 'redelijk oke'. De inwoners moeten wel huur betalen en het meeste deel van het water & stroom. De tweede was een noodgedwongen township, omdat er te weinig woonruimte was in andere steden. (Veel mensen uit de dorpen trekken naar de steden in de hoop op een beter leven en dus werk) Onze reisleider kwam uit het eerste township. Trots vertelde hij over zijn grootouders en het verleden. Maar vooral blij met het leven wat hij nu heeft. Vroeger tijdens de apartheid hadden zwarte mensen namelijk na hun 18-jarige verjaardag een DOM paspoort nodig (ja dom zoals stupid). Onze tour ging dus ook langs een oud dom-loket van het dorp. Er zat een cel in bijvoorbeeld voor als mensen het paspoort niet bij zich hadden of in een groepje van meer dan 5 mensen werden aangetroffen. Heel bijzonder dat de afschaffing hiervan 'maar' 20 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Onze tour moest natuurlijk ook langs het plaatselijke 'restaurant' voor een lokaal lekkernij: schaapshoofd. Een aparte ervaring zullen we het maar ophouden, even koken en na het ontharen smullen maar.

Het tweede township bestond uit golfplaten huisjes, hier konden we helaas niet rondwandelen ivm de veiligheid. Een heel stuk armer. Een dikke pluim trouwens voor de regering, scholen hier zijn gratis. Bijna alle kinderen gaan hier dus gewoon naar school.
Deze dag hebben we afgesloten met een bezoek aan het cape town stadium! Erg bijzonder volgens Jeroen. Tja het zal wel aan mij liggen, het bestaat toch alleen uit een grasveld en heel veel klapstoeltjes?
Het bezoek aan Kaapstad is natuurlijk niet compleet zonder een bezoek aan de tafelberg (1 vd 7 wereldwonderen). En de volgende dag was het eindelijk mooi weer (40 graden) dus konden we richting de berg. Eerder die week waaide het erg hard en dus was de berg dicht, nu kwamen dus alle toeristen uit de stad op dezelfde dag naar de berg toe. Een hele lange rij was het gevolg, maar elke minuut wachten waard. Het uitzicht op Kaapstad is echt fenomenaal!
Hierna na hebben we Kaapstad verlaten en onze reis voortgezet naar Durban. De eerste nacht hebben we geslapen in Stellenbosch, net Kaapstad uit. Ook wel de wijnstad van zuid Afrika genoemd. Niet heel vervelend dus! :)
Vanochtend vertrokken naar Mosselbay! 400 km door het berggebied naar dit paradijselijke plekje! Een prachtige lodge hebben we grenzend aan de zee. We konden dus even bijkleuren! Morgen reizen we door naar Port Elizabeth! Daar zullen we een bezoek brengen aan het eerste park van onze reis om de Big 5 te spotten! Jullie snappen het al, onwijs veel zin in natuurlijk!
Liefs vanuit mosselbay!
Jeroen & Kim

Femke

Heeeel vet! En wow wat een hefrige ervaringen. ..
veel plezier morgen!

Trijntje

Wat weer een mooi verhaal zit helemaal te genieten. Reis met jullie mee. Geweldig. Mooie foto's.Veel plezier verder.X

Sylvia

Wow! Wat een verhaal zeg. Heel veel plezier! X

Maaike

Je moet schrijfster worden Kim! Of zijn dit Jeroen zijn verborgen talenten ;-)
Leuk om zo mee te lezen wat jullie allemaal beleven!
Veel plezier en succes met het spotten van de Big 5!
X Maaike en

Gonneke

Super leuk om te lezen!
Geniet ervan,
zo te lezen is het echt een geweldige ervaring!

Ik kijk alweer uit naar jullie volgende stukje.

Tessa

Wat ontzettend gaaf!!! En wat een leuke dingen hebben jullie gedaan!! Echt awesome. Nog een goede reis verder en kan niet wachten tot t volgende bericht ????????xx

Ankie

Wat gezellig zo' 'n verhaal Kim, ik volg jullie zo ook op de kaart. Toppie.