Jeroen en Kim naar Zuidelijk Afrika

The Smoke that Thunders

Na een lange tocht kwamen we vrijdag aan bij Chobe National Park. Het grote toeristische trekpleister van Botswana. Wat een rivier heeft die 4 landen aan elkaar verbind: de Zambezie. Namibië, Botswana, Zambia & Zimbabwe. Bij wijze van kan je deze vier landen 'bezoeken' in 10 min tijd. Bij aankomst hebben we een Sunset cruise gedaan. Vanuit de boot hebben we olifanten, nijlpaarden, buffels, koedoe's, pumba's etc gezien. En natuurlijk een mooie zonsondergang! Omdat we van mening waren dat het zonde was zo kort in het park te verblijven hebben we 's ochtends met het grootste deel van de groep nog een ochtenddrive gedaan in een 4x4 truck. Onze gids kreeg een lastige opdracht, we wouden graag katachtigen spotten: leeuwen en luipaarden. Deze top gids kreeg het tot onze vreugde, beide voor elkaar. Omdat het om 7u 's ochtends al warm wordt lagen de luipaarden verstopt in bomen en de leeuwen in de schaduw op de grond. En natuurlijk niet bij dicht elkaar. Wat een prachtige beesten, onze big5 was compleet!

Daarna ging de reis verder nog naar Zimbabwe. Een land in chaos, zo werd ons verteld. De werkloosheid is hier enorm evenals de corruptie. De Zimbabwaanse dollar was op den duur zo weinig waard dat er alleen maar briefjes van biljoenen en triljoenen in omloop waren dat zij nu geen eigen geld hebben en de US dollar gebruiken! Het vrijwel enige wat het land aantrekkelijk voor toeristen maakt is de Victoria Falls! En die zijn echt prachtig! Ondanks het laagwater is (het regenseizoen begint over twee week) waren de watervallen nog steeds heel groot! Daar kan je wel uren naar blijven kijken!

Zimbabwe heeft een nieuwe stad(dorp) om de watervallen heen gebouwd, genaamd: Victoria Falls, om zo nog inkomsten te werven. Het aantal verzonnen banen is hier echt enorm. We schrokken er constant van. Alles wordt verkocht op straat aan de toeristen. De verkopers lopen zo drie straten met je mee in de hoop je van gedachten te veranderen. Ze willen zelfs jou kleren/schoenen kopen voor een paar dollar in de hoop ze door te verkopen voor meer. Alles wordt na je geroepen: ze hebben nog niks verkocht vandaag, ze kunnen al een week niet eten, maar vaak: i have no money, please help me. Toch wordt er geadviseerd flink te onderhandelen in je aankoop van je souvenirs. Ze vragen zo het zesdubbele dan de daadwerkelijke waarde Gelukkig is onderhandelen Jeroen z'n specialiteit.

Het enige waar Zimbabwe echt veel geld aan verdienen zijn de watervallen zelf. Overal heb je bedrijven die activiteiten aanbieden voor rond $100,- , echt belachelijk veel, maar blijkbaar gaat iedereen akkoord. Waar al dat geld blijft is een raadsel. Naar horen zeggen is voornamelijk de president hierin corrupt. Maar goed, wij gingen dus ook maar akkoord. Slechte toeristen hè? Ik had nog een verjaardagscadeau tegoed van jeroen dus mocht ik een activiteit uitkiezen, dit werd de Gorge Swing. Een sprong van 72m vanaf een 120m hoog platform. Ik denk het engste wat ik ooit heb gedaan!! Maar zeker gaan we dit nooit vergeten. Ook Jeroen was blij met m'n keuze, haha. En hij mocht natuurlijk als eerst.

Na deze extra nacht in Victoria Falls moesten we toch echt afscheid nemen van de groep. De meeste mensen gaan verder met de groepsreis door Zimbabwe heen en Kruger park in zuid Afrika. Een super leuke tijd gehad ondanks 'the basic camping'.

Wij gaan zelf verder naar Johannesburg waar we het Kruger park nog gaan ontdekken! Zimbabwe valt ons erg tegen qua prijzen (alles kost het dubbele vergeleken met zuid-Afrika en Botswana) en qua land dus voor een paar dagen naar zuid-Afrika leek ons leuker. We slapen in Nelspruit vlak bij de grens van het Krugerpark!